Sector Update Vleeswaren

De levensstijl van consumenten verandert en het aantal flexitariërs en vegetariërs is de laatste jaren fors toegenomen.

Waar in 2017 nog 6% van de Nederlandse bevolking aangaf geen vlees te eten, was dit percentage in 2019 al gestegen naar 10%. De vraag naar alternatieven voor vlees en vleeswaren stijgt hierdoor. Dit maakt het segment voor vleesvervangers één van de snelst groeiende segmenten binnen vleeswaren en de verwachting is dat de markt voor vleesvervangers in 2020 met 10% zal groeien.

Voor de traditionele vleeswaren is de consument steeds meer op zoek naar gezonde varianten die minder suiker, zout en toevoegingen bevatten. Dit zet fabrikanten van vleeswaren onder druk om lekkere én gezond(ere) vleeswaren te produceren.

Door Covid-19 bestaat het risico op overschot aan slachtdieren, vooral in de kalverhouderij. De horeca moest haar deuren sluiten waardoor een groot deel van de vraag naar vlees(waren) is afgenomen. Dit heeft als direct gevolg een prijsdaling van vleeswaren in de toekomst.

Daarentegen heeft de grote vraag naar varkensvlees, vooral uit buiten Europa, als gevolg dat de prijzen van grondstoffen voor fabrikanten aanzienlijk omhoog zijn gegaan. De gevolgen zullen zich uiten in de druk op de marges en winstgevendheid van producenten.

Er is steeds meer transparantie en integriteit in de vleeswaren sector. De vraag naar producten met een duurzaamheidskeurmerk, groeit al jaren hard. Het Beter Leven keurmerk heeft in de periode 2014-2018 de sterkste groei meegemaakt, waar vleeswaren een groot deel aan hebben bijgedragen. De verwachting is dat bestedingen aan dit soort producten toe zal nemen.

Door overnames van grote marktspelers ontstaat er meer ruimte in nichemarkten.
Dit biedt bedrijven de mogelijkheid zich te onderscheiden en goede marges te realiseren.

 << BEKIJK HIER DE VOLLEDIGE SECTOR UPDATE >> 

More news